čtvrtek 18. listopadu 2010

WADE SEDLO - v.č.1331110

Postavil jsem jedno zajímavé sedlo v typu Wade v takovém téměř oldtime designu, který se mi hodně líbí, a chtěl bych vám ho zde blíže představit.



Toto sedlo jsem postavil s hranatými sukněmi, což je pro mne velmi příjemná změna po té řadě wade sedel s klasickými roundskirts. Kombinace prvků, jako jsou právě square skirts, tapaderos a třmenové řemeny vedené vrchem přes fendry, tomu dávají celkový oltime dojem.
O žádný oldtime se však nejedná, protože za oldtime sedla lze považovat sedla s datem vzniku cca 1850-1900. Sedlo wade se svým datovaným vznikem v roce 1939, je již zcela moderní typ sedla, jak si lze ve zkratce přečíst zde nebo chceteli znát celou obsáhlou historii se souvislostmi, tak zde.
 

Na tomto konkrétním sedle jsem se snažil použít vše, co se mi podařilo do dneška o wade vyzvědět a myslím si, že je to správně postavené sedlo, jak ve vztahu k jezdci, koni i typu sedla. Konečný vzhled samozřejmě vždy ovlivní i způsob zdobení a barevné provedení. I tady jsem se snažil použít klasický způsob zdobení Floral motivem (s trochou shovívavosti by se to dalo nazvat Sheridan), s mírným prokombinováním mikrobasketem a barvu jsem zvolil středně hnědou (karamel) s tmavým podbarvením motivu (cožbývá polovina úspěchu...). Světlé prvky ( světlé Roughout posedlí , nášivky na třmenových řemenech a bandáž třmenových řemenů) pak celkově "rozsvítí" tu záplavu hnědé okolo, takže to není nuda...Použité kování je Horse Shoe Brand (od J.Watta Cal.) a vpředu i vzadu jsou provlékací konča, prostřední konča jsou plná s přidaným Clip&Dee, pro možnost přivázání sedlových brašen. Vzadu za Cantle jsem přidal dvě palcová déčka pro snazší uchycení srolovaných věcí, které je potřeba mít s sebou venku - Bedroll (pláštěnka, kabát...).
Celková výbava sedla pak je zcela klasická - přetočené třmenové řemeny, Bucking Rolls, bandáž hrušky a řemínek na upevnění lasa, pouzdro s kopytním háčkem na levém zadním řemenu podbřišníku a kovový Hobbleholder (závěs na pouta).
Do kompletní výbavy pak také patří také 6" široký ropingový zadní podbřišník, martingalový poprsák (někde bývá nazýván Pullcollar nebo také Choker) a sedlové brašny zdobené stejným designem, jako celé sedlo.
Poprsák a sedlové brašny teprve dodělávám, takže jejich obrázek pak někdy doplním.

                                                    Ještě
se chvíli zastavím u Tapaderos.
Ta mohou být v různých tvarech, velikostech a provedení.
Tato jsou v typu Eagle Beak (orlí zobák) a jsou dlouhá 24", což je téměř více než délka samotných fendrů.  Navíc, protože má majitel sedla nohu velkou jako středně velké sněžnice, musel jsem poupravit trochu tvar, aby nepřekážely špičce boty. Je to v našich poměrech zatím dost neobvyklý prvek. Jejich použití má ale své výhody, hlavně v zimě a slotě, kdy se dají vyložit beránkem, což v mrazu neb dešti nemusí být vůbec nepříjemné ale i nevýhody - je to těžký sedlový díl (každý třmen s Tapaderos váží 2 kg), takže se celková váha sedla zvýší o téměř tři kila, v porovnání s klasickými třmeny a také to trochu omezuje pohyblivost třmenů, ale je to věc zvyku. Jejich velká váha naopak usnadňuje balanc v sedle, protože ve spojení s dlouhou pákou nohy působí jako "přidržovák" v krizovkách.
Taky potřebujete o půl metru vyšší stojan na sedlo...
Ta délka tapaderos je docela důležitá pro vyvážení třmenů s tapaderos, aby se nepřeklápěly dopředu, což by při jízdě zbytečně obtěžovalo a unavovalo nohy. Zdvojení těch spodních špiček je tedy zaprvé kvůli vyvážení a v druhé řadě proto, aby se konce nezačaly časem deformovat a kroutit. Zde jsem použil i zdvojené nárty, což nemusí být vždy u Eagle Beak Tapaderos pravidlem. To zdvojení nártu pak lépe drží tvar po celou dobu životnosti a navíc je to ztuplovaný ochranný prvek nohy. Třmeny uvnitř jsou v tomto případě 5" široké dřevěné Bell Bottom.

1 komentář: